Prague Kaleidoscope

Prague Kaleidoscope

Čtyři roky na sebe nechalo čekat druhé album Dua Teres nazvané Pražský kaleidoskop. Novou kolekci tvoří kompozice skladatelů, které byly napsány přímo pro kytaristu Tomáše Hoňka a houslistku Luciu Fulku Kopsovou, kteří Duo Teres tvoří. Mezi autory atraktivních skladeb nechybí zástupci nejmladší generace Martin Brunner či slovenský rodk Matej Benko. Jádro nahrávky představují skladby renomovaných autorů Jana Freidlina, Lukáše Hurníka a Ondřeje Kukala. Ž e se jedná o nadčasovou hudební kolekci, která významným způsobem přispívá k poznávání a obohacení současné artificiální hudby a jejích fúzí s jazzem, případně s etnickými hudebními idiomy, je z poslechu nahrávky brzy více než zřejmé.

 

Interpretace Dua Teres za čtyři roky dozrála k výrazové dokonalosti a zvukové noblese. V duu je houslistka Lucia Fulka Kopsová tím ohnivějším, strhujícím melodickým živlem, který se dokáže rozhořet vášnivým plamenem v lyrických melodiích i virtuózních pasážích. Kytara Tomáše Hoňka hovoří povětšinou barevně kultivovaným kulatým tónem v rozumné, detailně promyšlené dynamice a tvoří k energické Kopsové ideální protiklad. Honěk není typem horkokrevného interpreta, o to více baví rafinovanost a čistota jeho hry i ušlechtilý zvuk jeho nástrojem který si sám navrhnul a postavil. Ideální nástrojová vyrovnanost Dua Teres se příkladně spojuje s vynikajícím zvukem celé nahrávky. Pražský kaleidoskop je kolekcí skladeb, které patří k tomu nejživějšímu, co v současné kompoziční produkci vzniká. Nezbývá než popřát, kéž je projekt Pražský kaleidoskop též vlídně přijat posluchačskou veřejností na koncertech.

 

Milan Bátor

časopis Harmonie

 

Slovensko-české Duo Teres v zložení Lucia Fulka Kopsová (husle) a Tomáš Honěk (gitara) existuje už devät rokov a je známe tým, že sa sústreďuje predovšetkým na uvádzanie póvodných skladieb pre husle a gitaru. Na svoj debutový album (ArcoDiva, 2010) mladí hudobníci nahrali sonáty Paganiniho a diela starších českých autorov 20. storočia (J. Novák, J. Truhlář, A. Tučapský). Originálnu tvár ich druhého CD Prague Kaleidoscope predurčuje skutočnosť, že v uplynulých rokoch sa repertoár Dua Teres neustále rozširuje o nové skladby, komponované priamo na ich podnet.

 

Celkovo možno povedať, že Pražský kaleidoskop si vo svojej podobe zachováva štýlovú homogénnosť a hoci by sa miestami mohlo zdať, že cieli skór na menej náročného poslucháča, umelecký potenciál, elektrizujúca zanietenosť a technická bravúra oboch protagonistov móžu s týmto repertoárom presvedčiť aj. milovníkov výsostne klasického žánru. Na záver už len jedno želanie: bolo by sympatické, ak by sa Duu Teres v budúcnosti podarilo nadviazať intenzívnejšiu spoluprácu aj so skladateĺmi na slovenskej strane rieky Moravy.

 

Juraj Bubnáš

Hudobný život

 
 
Gustav Mahler Festival ASUMA Fly United Lesní společnost Ledeč nad Sázavou