Compliments

Compliments

Lukáš Hurník embodies a kind of rock-classical synthesis in his compositions that goes hand-in-hand with his educational work. He has written a number of musical handbooks for use in primary and secondary schools, though this has not led to a falling off in his own works, nor has it lessened his involvement in music-making as conductor and chorus master. He’s also involved with Czech Radio. He’s a busy man.

The five pieces here come from recordings made by Czech Radio Prague and by the Philharmonia Hradec Králové. The lead piece, the one that gives its name to the disc title, is Variations on a theme by Frank Zappa. There are two saxophone soloists fronting the Prague Philharmonia directed by Jiří Behlohlavek – one soprano the other baritone - and they emerge quietly, ruminatively to inspire a jazz percussion-drenched variation. This is music of rhythmic zest and sonic colour with some lightly baroque-tinged moments to add piquancy, including a kind of ground bass section. Boldly exciting, the Variations receive a tremendous performance here in its world premiere. The Serenade for Strings, subtitled Constellations, is heard in a live 2002 recording. Bittersweet romanticism can be savoured in a work that sits in the lineage of earlier Czech string serenades.

Jonathan Woolf

http://www.musicweb-international.com/classrev/2015/Dec/Hurnik_compliments_UP01772.htm

 

Profilová deska má řadu předností a jen pár oatzníků. Začnu pozitivy, které činí z desky pro mě jednu ze zajímavých nahrávek současné české hudby. Především osobnost skladatele. Lukáš Hurník má dar až marnivě bohaté melodické kreativity, skvělého řemesla a citu pro detaily. A něco, co má po otci v genech - smysl pro humor, vtip a nadsázku. To je přítomno vlastně vě všech vybraných skladbách. Tu prvky jazzu, jinde vtipný pohled do minulosti a "využívání" hudebních velikánů... Skladby jsou kontrastní a zároveň nezapřou jednotný fundament. Interpretačně (i kompozičně) mě nejvíce zaujal houslový koncert Trigon, hlavně díky skvělé hře Romana Patočky, a Obrácené variace na Mozartovo téma s výborným Heroldovým kvartetem! (Mimochodem pohrávání si s tématickými inspiracemi svých časově blízkých či vzdálených kolegů patří mezi fundamentální prvky desky.) Velmi dobře se uvedla Filharmonie Hradec Králové ve "smetanovské" Cestě z Litomyšle. Tím se dostávám k otazníkům. Hra Talichova komorního orchestru přece jen nedosahuje v souhře, intonační jistotě a tónové lahodosti úrovně Pražské komorní filahrmonie. SOČRu či Heroldova kvarteta, přestože jej řídil charismatický Tomáš Netopil. Také zvukový obraz desky není jednotný, což při značném časovém rozptylu, různých sálech a příležitostech nebylo možné. Škoda že booklet zatajuje nahrávací týmy. Bohužel pro tak zajímavou nahrávku je až příliš úsporný. Nicméně jak ArcoDiva, tak Radioservis zasluhují ocennění za odvahu přijít na gramofónový trh u uměleckým profilem žijícího skladatele. Nicméně posluchač již v prcní skladbě zjistí, že jde o poslechově podobně vděčnou hudbu, jako byla "vážná" tvorba Jaroslava Ježka nebo hudba Bohuslava Martinů.

 

Luboš Stehlík

časopis Harmonie

 
 
Gustav Mahler Festival ASUMA Fly United Lesní společnost Ledeč nad Sázavou